Как да се справя?

'Да се гневиш – означава да наказваш себе си за грешките на друг' (Александър Поуп, английски поет)
Аз знам, че гневът е разрушителен.
Аз знам, че гневът води до насилие.
Това ми е достатъчно.
Искам да променя новините!

Гневът е нормална човешка емоция

Само по себе си чувството за гняв не е  нездравословно, но може да се превърне в сериозен проблем, ако не го овладеем. Когато не контролираме гнева си, той поема контрола над нашето поведение. При това може да се случи едно от двете:

1. Гневът да бъде потиснат и да се разрасне в нас, следствие от което са психологически проблеми като депресия и безпокойство. От своя страна психологическите проблеми могат да отворят пътя към зависимостта от медикаменти, наркотици или алкохол.

2. Дава се воля на гнева, което води до агресия и насилие. Пораждат се проблеми в личните взаимоотношения или проблеми със закона.

И в двата случая неовладеният гняв може да бъде причина за здравословни проблеми – от стомашно-чревни разстройства до сърдечно-съдови заболявания (повишено кръвно налягане, риск от инсулт).

Какво мога да направя, за да избегна необуздания гняв, който ме контролира?

Не става въпрос да не се ядосваме. Не става дума и за пълното потискане на чувството за гняв.

По-скоро става дума за това, как да се успокоим, как да възвърнем себеконтрола, как да изразим чувствата си по начин, при който отстояваме себе си, без да сме агресивни, като в крайна сметка пренасочваме енергията си към положителни и градивни действия.

Аз мога да…

Старата „изпитана“ техника за преброяване до 10 работи по няколко причини. От една страна, позволява на мозъка ви да се съсредоточи върху действието на броенето, а не върху събитието, което ви е накарало да се разстроите. От друга страна, когато комбинирате броенето с дълбоко вдишване (един или два пъти), допълнителното изливане на кислород в мозъка, ви позволява да мислите по-ясно и да се фокусирате върху ситуацията и поведението си.

Това често пъти е достатъчно, за да се намали напрежението и да се въздържите да действате грубо или да изречете или извършите нещо, за което може да съжалявате по-късно.

Броенето и концентрирането върху дишането е основна техника за медитация, използвана от много хора по целия свят. Проучванията показват, че редовното практикуване на медитация помага да бъде намалена депресията, тревожността и стресът, да се подобри фокусът и да се увеличи умствената сила.

Обсъждането с някого на това, което ви безпокои, помага да подредите мислите и чувствата си, а ако ги задържате в себе си, вие им позволявате да се разрастват и да ви подтикват да се чувствате по-зле. 

Когато разговаряте с някого, той може да ви предложи различна перспектива и решения, за които навярно не сте сe замисляли. Преценете възможността да поговорите с:

  • Приятел, на когото можете да се доверите.
  • Член на семейството, който ще ви изслуша.
  • Вашият семеен лекар.
  • Учителя ви.
  • Специалист психолог или психиатър.

Правете повече упражнения. Когато се упражнявате, мозъкът ви произвежда химикали, наречени ендорфини.

Ендорфините спомагат за намаляване на дискомфорта (считат се за „естествени обезболяващи“ за организма), като в същото време пораждат чувството за благополучие и щастие.

Така че отидете да потичате, тренирайте бокс, направете дълги разходки в гората, карайте колело или се съберете с приятели и поритайте топка!

Когато давате част от свободното си време, за да помагате на други, които са по-малко щастливи от вас, увеличавате самочувствието и самооценката си. Доброволческата дейност помага да създавате нови приятелства, да развивате и укрепвате социалните си връзки и по този начин да се чувствате като ценен член на местната (или на глобалната) общност. Не е задължително да имате някакви специални умения или знания. Огледайте се, има толкова много начини, чрез които можете да помогнете!

  • Помогнете на възрастен/немощен съсед, приятел или член на семейството – дали някой от тези хора около вас не се нуждае от помощ в къщата или в градината? 
  • Може да станете доброволец в спасителния център за животни. Доказано е така, че отглеждането на куче или котка помага за понижаване на кръвното налягане и подтиква хората да се чувстват по-спокойни. 
  • Присъединете се към благотворителна организация, която помага на хората в неравностойно положение.
  • Организирайте своя собствена група и помогнете за почистването на вашия квартал или около вашето жилище.

Направете почивка от обичайната си рутина.

  • Отидете някъде, където никога преди не сте били.
  • Свържете се със стар приятел или роднина.
  • Овладейте ново умение като градинарство, свирене на инструмент, изучаване на нов език.
  • Направете нещо творческо и отпускащо като писане, рисуване, фотография.

Определете си време да вършите неща, които ви харесват и ви правят щастливи!!

Моля, помогнете ни да популяризираме нашата кампания. Споделете я чрез вашия профил в социалните медии:
[social_warfare]

Това е  кампания на Ротари Клуб Пловдив Интернешънъл.
Целта на този уебсайт е да повиши осведомеността. Съдържанието на тези страници не може да замести лекарски съвет или лечение. Винаги търсете консултация от квалифициран специалист.